De rijkdom aan vezels, gezonde vetten, vitaminen en mineralen in noten en gedroogde zuidvruchten maken dat zij uitstekend passen in een gezond en cholesterolverlagend voedingspatroon. Onderzoek van TNO toont aan dat het eten van noten uw cholesterolgehalte verlaagt. Daarnaast blijken mensen die geregeld noten eten minder kans te hebben op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Hieronder volgt een aantal passages uit het TNO-rapport.

zuidvruchten

“Gedroogd fruit bevat meer energie
en heeft een hogere voedingswaarde
dan vers fruit. Doordat het vocht
grotendeels uit de vrucht is gehaald,
worden de fruitsuikers, vezels, vitamines
en mineralen namelijk geconcentreerd.
Gedroogde zuidvruchten zijn hierdoor
relatief rijk aan vezels, B-vitamines en
mineralen als ijzer, magnesium, calcium
en kalium. Daarbij bevatten gedroogde
zuidvruchten geen vet en 45 tot 75 gram
koolhydraten per 100 gram

“Noten en gedroogde zuidvruchten bevatten veel mineralen. Vooral het gehalte aan magnesium, koper, kalium en ijzer is relatief hoog. In noten zit ook flink wat zink, calcium en selenium.”

Welke noten rijk zijn aan welke mineralen en welke invloed deze mineralen hebben op onder andere uw botopbouw, zuurstoftransport en immuunsysteem leest u in de samenvatting van het TNO-rapport Noten & Zuidvruchten passen in een gezond voedingspatroon.

Een greep uit ons assortiment